Monday, January 16, 2012

PADANG AND BUKITTINGGI , INDONESIA ~

Asalamualaikum , haii , hello :) This entry aku nak ceritera tentangg pengalaman aku melancong ke INDONESIA buat kali ketiga . Aku pergi sana dlm lima hari empat malam . 10 Januari to 14 Januari 2012 Okay , masa first day sampai tu , kat Minangkabau International Airport tuu aku dah gelabah cuz PAKCEK yg guide kiteorangg tetibe jee menghilang . And korangg pun tahu kalau aku dahh gelabahh , macam mane gaye nyee kan ~ . Dahlah , orang-ii yangg kat airport tu paksa suh naik kereta dia . Err . Creepy . Susahh nak terangkan sangat . That time mengimbau kembali masa aku first time pergi indonesia -.- . Then , aku punyaa gelabah sampai trolly yang bwk beg tu terlanggar kaki AUNT LECTURER nie . Dia pandang aku then dia marah . Tetibe aku kena lahh marah sekali dgn mak aku . Sumpahh , masa tuh , aku nak balik Msia je . Tak pasal-ii aku menanges kat situ -.- . Ouhhh sh*t punya endon . Pasal korangg , aku kena 2 bala . Memang first day sampai tuh , moooooooot aku down gila . Then , masa tu aku tak makan langsung . Mak ayah aku bercakap ngannn aku pun , aku senyapp je . Memang masa tu tengahh panas hati + benci gila ngan endon . Fakk Off lahh dorang kan . Then ,terus ke Bukittinggi utk tidur 2 malam  kat sana . Masa sampai kat Bukittinggi tuh , aku and fellow tourists tu tidur kat Hotel Gallery . Its quite comfortable lah tidur kat situ . Sebab dapat deluxe rooom :D . Then , malam nyee tuh makan kat restorann _________ . (taktau name restoran) . Aku makan Mie Sosis Ayam Spesial and minum Jus Apel . Takde ahhh best sangat makan kat situ . Masa first day tu , aku memang buad annoying face jee ahh . Dorang senyumm , aku buad dunno jee ahh kan :p .

Okayy , masa hari kedua agak bestt lah . Masa sarapan tuh , dia sediakan nasi goreng cina and mee maggi goreng . Then , ade lahh telur dadar . Minuman pulak , hot coffee and hot tea . Lepas sarapan semua tuh , aku and mak , ayah aku and and makcik-ii tu semua pergi shopping :D . Name tempat tuhh aur kuningg . Tempat tu di kira kan TANAH ABANG kedua . After TANAH ABANG , JAKARTA . Tempat kat situ SESAK . =.= . And dorangg sangat tak bertauliah . Main redahh je langgar orang . Aku dah kena dua kali lahh kan masa kat situ . Then , masa kat situ , sempat lahh beli telekung . Murahh je . 160 000 rupiah . :D . Then , ayah aku cari tali pinggang . And and korangg nak tahuu tak , cincin kat sane seriously murah . Cincin butterfly aku 25000 rupiah je . Kalau kat Msia around soplohh - sembilanbelas hengget . Haaa . Since hari tu lah , aku suka pakai cincin :D . Then , after merayapp selama 2 jam setengah kat sane , kiteorangg pun balik then teros pergi makan . Kiteorangg makan kat restoran nasi padang . Ohmaii . Ayam-ayam masakan padangg totally the best doh . :D . Kat sane , jus-jus semua dia kisar teros ngan air batu . Then , tambah gula . Manis gila kot -.- . After that , kaum - kaum hawa pergi satu butik nie , name butik tu SORAYA BORDIR . Okay , kat sane baju-baju and telekung usingg HAND MADE . Dah name pun butik kan , so agak mahal lah . Mak aku beli kain telekung je . Nie antara baju - baju yangg ade kat dalam butik dia ~

BAJU MERAH TU LAWA KAN ?

After pergi sini , ade makcek-makcek yangg nak balik hotel , so hanya aku , mak aku and sorangg aunty nie je yangg nak cari kain lagi . Anyway , ade satu kedai nie , (dekat je ngann hotel aku tidoo tu)  tempat dia murah-ii . Aku beli lahh kebaya and kain sulam . Due kain tu 390 000 rupiah . About rm194 lahh . Then , masa balik tuu kiteorangg jalan kaki tau . Dapatlah tengok jam gadang ,  masuk shopping complex kat situ . After that , balik hotel . And korangg nak tahuu , i'm veryy tired duhhh . Gilaa lahh kan . Dr pagi smpai petangg asyik shopping . Pinggang + tulangg belulang aku  macam nak patah kot . Haa . Aku lupe nak serta kan gmbr jam gadangg . Japp Japp .

Okayy . Nie JAM GADANGG tu .

Malam tu , aku and other tourists tuu makan kat Hau's Cafe . Aku mkn cikenn chopp . Totally tak berape best lahh . Sebab tak pedas and dia letak speghetti with honey -,- . Then , jelly dia berdekak gila . Macam aiskrim , tapi aku goyangg - goyanggkan jelly tu , tak jatuhhh beb :D . Nie jelly tuhh :D

nie JELLY aku cakapp tuhh . :D

Lepas gii makan , ramai - ramai pergi kebudayaan MINANGKABAU . Best dapat tengokk kebudayaan negara seberangg  :) . Macam-ii tarian lah ade . Yangg paling aku engat , SILEK and TARIAN PIRING . Yang silek tu kan , dorangg gadoo - gadoo lah atas kaca yangg dah dipecahkan . Dahlahh aku dok depan sekali , cuak jugak time tu . Then , tarian piring tu berkisah kan , masyarakat MINANGKABAU berseronok - seronok lepas TUAI PADI . *seingat akuu lahh . Dorangg bawak piring and dalam tuhh ade lilin(dihidupkan api) . Salute jugak lah tengok dorangg kan . Bile tarian dorang dahh nak habes , semua macam kena ISENG . Yg sorangg perempuan , pijak - pijak atas piring yang dah bersepai tuh . Yang si lelaki pulak , lumur piring dah pecah tuh kat muka dia . Mak ayah aku cakap , tu mesti ade baca - baca . HAHAI . Then , due kali aku kena tarik pergi depan . Siot lah kan -,- . First , kena main alat muzik dia . Second , aku kena menari . Kejungg kot badan aku . Bongok gila je rase . Anyway , nie pic aku ngan dorang .

Pakcik Mail sesat -,- .

On the third day , aku and pakcik , makcik semuaa tuhh gerak ke danau meninjau . Kat facebook  ade pic aku kat situ . Ringan-ii kan lahh tgn untuk cmnt . Hee . Aku malas nak letak gmbr kat sini . Then , kiteorangg lalu KELUK 44 . Seram bhaii  . Curam - curam lekok dia . Aku mmg kejam mata jelahh kan . AUNT LECTURER tu dokk sebokk menanya . Gila banyak mulut dia tuh . HAHA . Then , sebelum cari hotel , kitaorang makan kat satu kawasan nie . Belakang tuh ade kawasan theme park . Then , ade empangan . Yang aku tak boleh blah , kena makan ikan air tawar . YEKK . Dengan keTERPAKSAAN aku , kena lahh makan . Sobs-sobs :'( . Selamat ade lauk lemak nangka . After that , kiteorang pergi tidur kat chalet . Seriously , tempat macam xde orang tidur . Uzur gilaa kot tempat dia . Then , petangg tu , aku pegyy mandi kat swimming pool dia . Adoii , kawasan swimming pool dia cetek gila . Paras pinggang je kot . -.- . Even aku tak rety berenang , aku tak suka mandi pooool yang cetek . HAHA . -,- . Malam tu kiteorang makan masakan minang . Sedappp sedappp . Sebab ade ayam :D .

Keesokann hari nyee , kiteorangg siap-ii pack barang untuk balik ke PADANG , INDONESIA . 4 jam perjalanan woa . Sakit sendi-ii aku weh . -,- . Masa nie lahh yangg dorang makan durian . Perhh . Masuk - masuk kereta , sendawa durian kan . YERKK . Takde tapisan langsungg . -.- .  Then , pergii makan dulu kat sawah padi . Ikan dia besar gila dohhh . Tengok , IKAN lagi . -,- . Kuangasam tul . After that , cari hotel kat PADANG . Haha . Hotel yangg kiteorang tidur , betul-ii sebelah CHURCH . And you know what , first time aku nampak CHURCH . Anyway , orang CINA takod utk pergi PADANG . Sebab tu kawasan ISLAM . Then , lepas check in hotel , kitaorang pergi cari cenderahatii . Errr . Time tulahh aku tak sehad . Kepala melayang , etc . -.- .  Then , pergi ke JAMBATAN SITI NURBAYA . And dgr cerita , SITI NURBAYA nie IBU kepada MALIN KUNDANG . Sepanjangg JAMBATAN tu penuhh dengan orang jual JAGUNG BAKAR and PISANG . Pisangg tu dia lenyek - lenyekkan and taburr chocolate rice + keju . Aku taktauu ape rasa . Haha . Then , malam tu makan MURTABAK MESIR . Seriously , sedapp sangattt ! :) . Tapi , konsistensi aku terganggu sebab aku tergigit buah pale . Hampeh tul . Mati selera aku . -.- . Then , lepastu kaum WANITA pergi shopping complex kat RAMAYANA  . Seriously , kasut-ii dia berat and fashion agak ketinggalan zaman . -,- .

Last but not LEAST ,  esokknye lepas sarapan kat hotel , pergi kedai kek kan sane .  Seriously , menyesal gila beli roti sosej dia . Tak sedapppppppppp . -,- . Then , PAKCEK yang guide kitaorang ajak makan kat sebuah restoran nie , RESTORAN LAMUN OMBAK . Sedapp lahh masakan nye . Lepas makan - makan sumerr , teros gerakk airport . Then , balik ke BATAM utk naik feri ke MSIA . Kat jetty BATAM best . Sbb dapat minum CUPPUCINO free :D . So , samapi sini jelahh aku cerita . Malas nak cerita panjang - panjangg lagi ~ -,- . Nak tahuu lebih lanjut , pergi lahh melancog ke sana kay ? GUDBYEEE ~

1 comment:

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Izinkanlah kami untuk memperkenalkan diri pada Tuan/Puan

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang bagus dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Motto kami adalah : Kesenangan dan kegembiraan tamu adalah ketenangan kami.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.